torsdag 6 december 2012

EM 2012 Serbien

Ja, som jag sa i ett tidigare vi vann mot de danska pölsorna :) Jag är skakig fortfarande och då är det över 1 dag sen vi vann. Jag satt i mina Sverige kläder och med flaggan runt mig och hade till en början en lugn känsla i kroppen. Men se startade matchen och vi satte bollarna i virket i stället för att göra mål. Sen gör danskorna första målet vilket så klart var lite tråkigt.

När sen Linnea spelar med lite såpa i händerna och nästan vägrar skjuta blir man lite sur. När hon är på sånt humör ska man bänka henne i 10 min så hon blir riktigt grinig och vill visa att hon är grym. Hon är med för att sjuta sönder målvakten och inte spela fram. En riktigt grinig och lite små ego Linnea vill jag gärna se tills Montenegro matchen.

Sen har vi Bella:)
Allas vår Isabelle Gulldén. Som gjorde det som jag tycker är lite svårare. Att skjuta i virket en hel del. Det är ju mindre träffyta på stolparna än både målvakt och nät maskor. Nä skämt och sido så gjorde Bella en lagom bra match. Hon blev enligt mina papper vår näst bästa målskytt med sina 3 mål. Helt underbart. Hon gav vår egna mini gud en riktig japan. IGEN!!! Jag börjar undra om det är standard att Sand ska bli fram passad av Bella på just detta sätt. Sands första landslags mål var ju även det fram passat av Bella och fångat i luften en bit in på blå mark. Men det finns en sak jag verkligen kan tacka nummer 20 för i tisdags mot danskorna. Det är hennes fina knä. Det satt där de skulle. Sen är tolkningen upp till var och en på den kommentaren. Jag vet ju också att det inte var medvetet men det hjälpte oss kanske lite att slippa deras spelare.


Sen har vi vår ständiga målvakts fråga. Det är såhär att det våra kära förbunds kaptener borde göra är att bänka Cissi. Inte för att hon är dålig utan för att hon ska bli precis som Torstensson riktigt jäkla förbannad. Hon är alltid bäst när hon får koma in. Det kan man se när hon är i Viborg och sen har vi den berömda Norge matchen i EM 2010 då hon om ja minns rätt Inte var ordinarie på målvakts positionen. Hon är en humörs spelare enligt mig som man behöver göra lite små sur så hon har något att ta ut under matchen. Linnea bombar sönder och Cissi får mer kraft i rörelserna om de är lite små sura. Men sen efter matchen ska de vara lika glada och goa som alla de andra.

Medan jag ser Ahlm, bella, sabina och jamina t.ex. som de som ska kramas och ha skratt fest innan en match. Då har de en lättare och mer avslappnad känsla i kroppen inför matchen och kan sen lura upp t.ex. de franska spelarna på läktarna. När man ser Bella eller Johanna skratta lite innan matcherna eller som i klubblagen de kanske skickar ut ett retsamt eller roligt tweet så vet man att de är på spel humör och det märks även på glädjen på planen sen när de gör mål. Så himla stora leenden de har. Både gulligt och kul att se för alla tittare.

Ahlm ja. Johanna Ahlm levererar äntligen sa komentatorn. Jasså okej. En sådan komentar gör mig förbannad faktiskt. Såklar hon levererar när hon för en jä*la gång får spela v9. Det är hennes position. Jag älskar handboll och blir så arg när folk dissar henne eller säger att hon under presterar. Men för i hela världen. Klart en spelare under presterar om hon får göra kort inhopp i matcher då spelet är kasst. Det är så jag vet inte vad men gud vad irriterande sånt är och det är så frustrerande att hon får skit utan att kunna göra något t saken.

Jag har nu fört statistik över Viborg i år. Jag Har även OS och sen har jag tänkt tillbaka på VM 2011.

Vi börjar med VM där när hon väl fick komma in gjorde hon en grym match mot Frankrike. Hon nämndes inte mycket under själva matchen men jag tittade noga ryggtavlor och såg henne ha boll och vara en av de bättre spelarna där. Då insåg jag att hon var tillbaka. Visst hon missade straffen men va fan det kan hända även den bästa så inga klagomål där inte.

Sen har vi OS i somras. Varför känns det som att jag är den ända som ser att hon var en av de bästa där. Utan att påstå att någon var så himla bra just då men hon var en av de bättre.

2,5,6,3,1 =17 mål   Johanna Ahlm
5,2,1,4,4 = 16 mål  Bella Gulldén
0,6,3,1,3 = 13 mål  Linnea Torstensson

Se där skillnaden mellan spelarna. Linnea dessutom med mer speltid än Ahlm hade. Hoppas Johanna drar till med en ny 6 måls match mot Frankrike på lördag:)


Men nu är det ju såhär att vi måste ta upp matchen mot Danmark först. Jävlar så äckligt det var att sitta bredvid. Jag är som sagt skakig fortfarande. Det började knyckigt och vi låg under riktigt länge och många gånger riktigt stort. I halvtid stod det 13-15 till Danmark. Inte kul att behöva göra statistik protokoll utan att kunna skriva dit svenskornas mål. Det kom ju inga under vissa stunder. Inte ens i överläge. Men hoppas slutar jag aldrig med så jag satt och önskade lite att Klingwall skulle öra 3 saker.

1. Sätta in Ahlm på v9 så hon kunde ge mer energi. Bara sättet hon spelar på är en boost för alla. Hon är bara glada Johanna som har ett mål att sätta bollen i mål. Det är hon. Hon riktigt lyser när hon pangar in boll efter boll. Hon bangar inte. Ibland ser man att hon tvekar lite i steget men i nästa anfall redan smäller hon på direkt utan tvekan. Jag tycker hon är solklar som 1 och har vart det nu sedan 2011 när Linnea skadade sin axel. Skulle hon vara start spelare kan Linnea bygga upp och hitta lösningar på motståndarnas försvar som hon sen kan utnyttja och då smått sur gå in och bara äga matchen sen när Johanna kört slut på sig. De kan äga varsin halva av matchen. Vilken bred det skulle vara där. Speciellt om en kör fast är det bara plocka ut den och köra stenhårt på den andra.

2. Bänka Bella. Lugn nu bara i ca 5 minuter. 2-3 anfall ungefär. Då kan hon som playmaker se hur försvaret spelar och hitta sina lösningar vid sidan av och sen kan även hon gå in och spela som den konung hon är.

3. Sätta in Sabina Jacobsen. Hon är en sådan spelare som inte många heller tydligen fattat är kung. Hon har alltid vart bra i landslaget men får inte speltid nog. Hon får komma in kall mitt i matchen nu för tiden och hamnar direkt i försvaret och blir utvisad. Ge tjejen chansen från börjar både frammåt och bakåt. Wallén är väll okej men inte ens i närheten av vad Sabina klarar av att göra. Lunda tjejen har spelat h9 i Lugi, Randers och i landslaget i flera år så skärpning med att bara sätta henne som en defensiv inhoppare. Det är nog det jag gillade minst med hela matchen. Sabina ska spela tills Bella får bära henne av planen på sina bara axlar. Ge henne chansen så ska vi nog se att hon klarar det fint.


Sen har jag en lite petning i det här till. Hur kan man undra varför Jamina Roberts inte är så bra i landslaget när hon knappt får spela. Hon var den i OS med ganska dålig speltid men hon gjorde 9 mål totalt. Hon gjorde dem i alla 5 matcher och gick aldrig mållös av banan. Så hon är bra i landslaget men hon får för dåligt med speltid för att kunna glänsa riktigt ordentligt tycker jag. Kollar man Linnea som fick grymt med tid så skiljer 4 mål. Inte speciellt svårt att då lista ut vem som var i bäst form då under os. Skillnaden är att man vill att Linnea ska lyckas och ska komma igång så man ger henne kanske lite för mycket tid ibland.

Så där. Alla siffror kommer i nästa inlägg så kolla in det och jag har just nu sågat en av mina absoluta favorit spelare om min första idol inom damhandbollen Linnea Torstensson men jag tyckte att det var väl befogat efter ett dåligt OS och en dålig första match. Men Linnea är fortfarande en av mina absolut största idoler inom handbollen. Har många många fler också men hon har vart med sedan 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar