torsdag 20 december 2012

VM 2011

Jag har hittat matcherna på tv4 play premium så sitter nu och gör en tabell över målskyttar och annat så de kan ge en bredare blick när jag utvärderar våra spelare. Men har 3 saker jag kan dela nu...

1. Kommentatorerna sa i Danmarks matchen i VM förra året att Johanna Ahlm var tillbaka. Okej ja det var hon också. Men att de sen ett år senare när hon är briljant mot Danmark i EM kan säga att hon är på väg tillbaka igen är lite små konstigt. Det är då jag slutar lyssna på vad de säger och bara kollar på matchen. Johanna har vart tillbaka länge nu men får hon bara 10 minuters speltid per match i landslaget på fel positioner så är det klart att hon inte gör 10 mål. I Viborg spelar hon när andra spelare måste vila. Även V har hon spelat. Ni som inte vet vad 6 är så är det där Helleberg spelar. Alltså på kanten. Det är då inte konstigt att hon inte får briljera där heller. Även om hon gjort en hel del snygga mål även från kanten när hon springer in i banan är det inte den positionen hon ska ha.

2. Linnea Torstensson. Hon var den som fick mig att gilla handboll. Hennes eviga slit. Men ska jag vara ärlig så borde hon faktiskt bli utbytt lite oftare när hon inte har sin dag. Titta på Norge som bänkar Sulland närstan direkt när hon inte är på topp och producerar mål. Om vi skulle göra som Norge kanske vi kan få ännu fler mål. För på V9 kan Johanna Ahlm, Sabina Jacobsen, Jamina Roberts och några till producera om det kan få speltiden som behövs till det. Så klart vill jag alltid att Linnea gör 10 mål och spelar non stop men verkligheten är sådan att när hon inte har sin dag går det mesta fel för henne och då tjänar man på att ha någon annan på den positionen. Då borde Ahlm alltid vara tvåa där för hon behärskar den positionen så bra. Det skulle ge Sverige en bredd, Ahlm ett grymt självförtroende och om Ahlm får mer speltid i landslaget kan hon kanske få mer tid i Viborg vilket ger henne mer erfarenhet och då kan vi bli livsfarliga om motståndarna vet att vi har back up om Linnea vägrar skjuta.

3. Sabina Jacobsen. Hon var en stark tillgång till laget i VM och EM. Redan då visste jag att hon skulle bli en bra ledare för alla sina lag. Nu när jag sett matcherna i efterhand ser jag att hon offrar sig väldigt mycket och så fort någon ramlar eller missar ett skott var hon där och gav dem en klapp i ryggen. Det är egenskaper hos en ledare. Så det är tur hon valde Sverige och inte Danmark på landslags nivå. För Sabina kommer bli en a våra största stjärnor i nästa OS om vi lyckas ta oss dit. I nästa OS har hon stora erfarenheter av att spela mot de bästa i världen så då blir hon en riktig krigs förare i vårt försvar och möjligtvis även anfall.

Så det var allt för nu. Jag jobbar på utvärderingen om varje spelare med det tar tid att få ihop allt så det kommer. Håll utkik så hörs vi snart.

Bollen är i mål/ Godnatt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar