måndag 17 december 2012

Turneringen!

Em är över och Norge har besegrats av Montenegro. Kommer samma sak ske i VM nästa år? Jag menar båda lagen är ju kvalificerade. Jag tror inte det. Jag tror att norskorna nu har något att kämpa för och att de tar tillbaka sin krona och trofé. Fast det finns ju också en liten risk att de blir sämre och mer nervösa än de var i denna final. Jag använder mig väll av det välkända uttrycket. "Allt kan hända" och avslutar det här stycket med "Den som lever får se" slutligen " Den som väntar på något gott väntar aldrig förlägne".

Det är ungefär ett halvår till kval matcherna. Mellan då och nu är det handboll i massor med grym kvalité. Vi har SM slutspel och förmodligen två jämna finaler i år med alla lag som överraskat. DM final och slutspel. De som betalar lite extra för tv2dk kan få se ruskigt fin handboll i vår.

Men nu var det EM i Serbien jag skulle skriva om. SÅ då är det bäst att fortsätta på det spåret.

Sverige gjorde en av sina bättre turneringar. Vi slutade på 5 poäng och tog 7 poäng sammanlagt. Det måste räknas som väl godkänt när vi vann över Danmark och nästan vann över serbiskorna som hade hemma plan. Hade vi skjutit på de 13 sekunder vi hade kvar på klockan mot Serbien och gjort mål hade vi haft 7 poäng och minst spel om femte platsen. Men varför älta vad vi kunde ha gjort när det inte går att ändra i efterhand. Nu får vi knäcka lite polacker i VM-Kval istället. Det måste väll ändå bli vinst mot  dem. Kan man vara på och tampas med Norge och Danmark kan man nog vinna mot Polen. Skulle man inte göra det blir det nog ett minskat intresse för landslaget. en jag hoppas som vanligt att de bombar på.

Vi kan även konstatera att Viborg dominerar landslaget ljust nu. Bella bästa målgörare och spelare enligt mig. Ahlm borde få mer speltid för hon är kanon efter att hon fått komma in i matchen. Som hon sa i en intervju är det lättare att komma in om man är varm i kläderna så istället för att spela henne 5 minuter kan Klingvall ge henne 10 minuter så kan hon dominera ännu mer. Hon och Linnea skulle kunna spela 30 minuter var. Då slipper man trötta ut dem och kan då ha dem kvar längre. Men nu är det inte jag som avgör sådant tyvärr hehe så jag får väll nöja mig med att se det lilla jag får se av Ahlm.

 Om nu Viborg dominerar så måste man även räkna in Cissi. Visst var hon ganska dålig i början av turneringen. Men med den lilla speltid hon fått sen hon flyttade till Viborg är det inte så konstigt. Man ser ju att ju mer hon spelade desto bättre blev hon. Så hon kanske ska fundera på klubb byte eller något. För så bra som hon spelade i första halvleken mot Norge så bra behöver hon vara i både kval och VM.

Ni som kan er handboll ser fort att de här tre spelarna är Sävehofare. Så Sävehof odlar och Viborg handlar upp Sävehofs bästa spelare. De som helt enkelt har det lilla extra. Jag undrar om inte Jamina kommer hamna där snart också. Rikke Skov är 30+. Jag tror tyvärr inte Viborg kommer spela Ahlm på den positionen då trotts att hon visar att hon är tillbaks gång på gång. Utan jag tror det kommer bli en helt ny spelare. Kanske Jamina vem vet.


Summerat då:

Norge besegras av Montenegro.
Ahlm och Bella gör både 10 mål.
Kantspelarna var inte så bra som man vill de ska vara.
Målvakterna lite tröga i starten.
Linnea bombade inte allt för ofta i de viktigaste matcherna.
Wallén fick nöta bänk ännu ett mästerskap.
Bra jobb av debutanterna.

Twitterförbudet stinker. Ta bort det. så mycket roligare om de kan få skriva om de är glada över en prestation eller skriva att det var en skitmatch eller dålig match av dem. Under mästerskap började jag följa norskorna för där fanns det i alla fall något att läsa.

Jag ska dra ett exempel från hur en konversation efter en förlust kan gå till på twitter i ligan.

Bra match X
Tack, du var rätt så bra du med Y;)

Eller så kan de retas lite med varandra. Så åt dem göra det i även när Sverige tröjan är på. Anledningen till att jag inte gillar twitter förbudet är för jag vill se intervjuer och veta vad spelarna själva tycker. Visst vi får 1-2 intervjuer per match jag vill gärna höra vad fler spelare har att säga.

Sen är handboll stort i Norge. Norskorna har även fler twitter followers n de svenska. Bella har runt 5000 resten av svenskorna har inte ens i närheten av de siffrorna. Då har ändå Bella 10.000 mindre än många i det norska laget.

Vill man att Sverige ska få ökat handbolls intresse ska man väll se till så spelarna kan skaffa sig fler fans. Eftersom vi i Sverige inte blir bortskämda med handboll på tv:n utan får se på bönder som vill finna kärleken eller 25 olika kockprogram är det nog på tiden att twitter förbudet tas bort så spelarna kan fiska followers genom att göra bra prestationer i mästerskap. Jag menar när spelarna är med i mästerskap ökar intresset för handboll. Då vill fler visa sitt stöd. Kan man då få ett retweet på en kommentar från t.ex Bella så kanske de börjar följa henne. Sen börjar deras vänner kanske följa Bella och helt plötsligt är intresset större för handboll än skidskytte och istället för att se på när de svenska tjejerna går i mål som 34 så kan man få se Viborg - Randers eller Alla Sävehofs matcher. Vi behöver inte ge skidskytte all den tv tid som det får i nuläget för det är samma topp 10 på damsidan varje tävling nästan. Då kan man istället sätta in en handbolls match där. Varför inte ta bort några av de franska fotbollsmatcherna där Zlatan inte spelar och sätta in lite extra handbolls matcher.

TV4 har 2 gånger satt en av matcherna i fyrnations turneringen i tv4sport extra. Det är inte precis på det sättet man får handboll att växa. De ska köpa upp rättigheter men att sen visa dem för allmänheten på ett bra och ärligt sätt verkar inte ingå. Vill man tjäna pengar sätt Zlatans matcher där. Han är redan populär hos typ alla så jäklar vad pengar man skulle få in då. Så kan man visa handboll i TV4 eller TV4 sport eller GRATIS på webben för de som inte har TV4 Sport. Då växer handbollen.

 Ge oss mer tillgång till matcher så skaffar vi oss favoriter. Fler vill då se matcherna så publik stödet ökar då drastiskt. Bättre publikstöd och högre tittarsiffror leder till att man börjar spela handboll mycket tidigare. Då hinner man utvecklas mer och vi får tillslut fler världs spelare. Ju större sporten blir desto färre timmar måste spelarna arbeta och för man kan då betala ut lön till dem.

Tomas Axnér sa i studion under EM att handboll är en lysande tv underhållning. Ja det är det verkligen synd att spelarna får visa oss det så pass sällan som de ändå får. Sluta sänd fiske program och polis program på TV4SPORT  och visa riktig, fysisk smäll, bomb sport istället. Men börja som sagt med att ta bort twitter förbudet så spelarna kan börja fiska själva. Jag menar om vår förbundskapten kan göra en så stor groda som han gjorde och få fortsätta bli intervjuad så borde spelarna få göra grodor på twitter. För visst bor vi i Sverige där vi har tillstånd att uttrycka oss fritt? Det är bara att tuffa till sig och inse att allt inte är personligt menat på twitter. Inte ens om det kommer från en lagkamrat för de kan vara upprörda bara för stunden. Så ge spelarna mer plats så växer handbollen :)

Det var allt för idag. Hoppas ingen tar illa upp eller så och ha en trevlig kväll :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar