torsdag 6 december 2012

Gladare kan man vara :)

Jag var helt lyrisk och skakigt glad över vår vinst mot danskorna. Vi spelade så bra att jag fick rysningar och började le så fort jag såg bilder eller hörde intervjuer från spelarna. Gud vad jag var glad att vi äntligen vann en match i ett mästerskap igen. Jag visste redan innan att vi till 80% skulle vinna matchen idag mot Montenegro. Såklart kan allt hända men det kändes som att vi skulle ta dem ändå.

Vilket vi gjorde. Jag är såklart jätte glad och stolt över att vi vann och nu står på 4 poäng. Det gör att vi har med oss poäng in i nästa runda. Men varför är jag inte helt nöjd då? Vi fick igång både Bella och Torstensson och även Cissi var grym. Jo problemet var att nerven inte fanns där. Det är inte målskillnaden som tog bort den utan det var den stundtals usla måltorkan som sabbade allt. Vi gick nästan 20 min utan att göra mål vilket skulle vara självmord mot Frankrike på lördag.

Men nu ska vi vara glada. Vi har fått igång Linnea nu som dock sa i en intervju med tv4 att försvaret gjorde det ganska enkelt för henne att göra mål. Då de stod ganska defensivt. Visst kan jag hålla med där men ändå skönt att hon får en hel del mål inskrivna i målprotokollet igen.

Sen har vi denna underbara spelaren. Hon heter Isabelle "Bella" Gulldén. När hon inte gick igenom försvaret själv eller sköt mål med fel hand så passar hon fram Ågren på linjen gång på gång på gång. Det är ju inte heller några vanliga passningar heller utan det ska då vara antingen skottpass från långt håll eller så lurade hon upp motståndarna på läktaren med sina tittfinter. Så jag får ta av hatten dels för hennes finter men också för hur skicklig och vaken Ågren är på linjen som lyckas fånga dem. Det blir inte alltid mål men  hon fångar dem ändå.

Jag tycker 'ven om att Johanna Ahlm åter igen fick lagom med speltid. Inget mål eller stor insatts men hon fick ändå en del tid på planen. Sen tycker jag att man gjorde fel som både bytte in Ahlm och Westberg samtidigt. Jag tycker Ahlm skulle få spela på V9 och ha Bella i mitten som spelförare så hon kunde få lite fler egna lägen. Jag gillar att Klingwall byter runt men man måste också kombinera rätt så spelarna själva kan få en värdig chans att spela ut. Annars blir det snart att Ahlm kanske under presterar åter igen för att hon har fel position och alla undrar vart formen tog vägen.

Ja då tar vi nästa spelare som är Louise Sand. Ja kan hon knorra lika snyggt på lördag borde hon få bli ordinarie på V6. Tror säkert hon kan gå över på H6 också med det fina och säkra upphoppet hon har. Hon fortsätter helt enkelt sin väg med att göra alla sina mål på spektakulära sätt :) Jag vart även glad av att se Jamina Roberts få mycket speltid. Även hon från fel position men jag tror att hon kommer växa ännu mer som H9 ju längre turneringen går om nu inte Sabina kommer igång. Hon får gärna bomba lite även hon mot Frankrike på lördag. Både slita i dem och bomba dem skull vara perfekt.

Sen ska vi snacka lite kort om Fogelström. Vi måste få ingång Nathalie Hagman till nästa mästerskap. Hon sa det så bra innan VM då hon vart petat att det var konstigt. Jag jag vart riktigt förbannad över den petningen. Hon var grym det lilla hon spelade i EM 2010 och grym i elitserien så den fattade jag inte. Alla snackar om problemen på H6 sen Wiel- Freden slutade men sanningen är att vi har haft problem där sen Hagman vart petad och senare skadad. Hanna är en okej höger 6 spelare men hon gör alldeles för många övertramp. Det leder till sämre självförtroende hos henne tror jag för i den här matchen vågade hon knappt hoppa och skjuta själv utan passade tillbaka alldeles för många gånger till Jamina så anfallen stoppades upp. Vi är redan lite försvagade på höger sidan, speciellt om de som ska spela där inte får till det från start. Det gör att vi måste skapa ett hot på 6-meters positionen för att ens ha en höger sida att hota med. Sand gör japaner och knorrar även Helleberg försöker så vänster sidan ger ett hot hela tiden. Så in med Hagman när hon är spelklar så får publiken sköna och raka svar samt ett mycket större hot.

Jag kan inte glömma nämna Cissi lite mer då hon gav oss mycket räddningar den här matchen. Hon bänkades i andra halvlek mot Danmark och jag tror hon fick lite tändvätska av det. Det fick nog även Linnea som fick en lång vila i denna match precis som i förra matchen. Nu smällde Linnea in nästan alla bollar i början av andra halvlek.

Så kanske ni undrar vart tusan alla resultat är? Jo de kommer i nästa inlägg men här har ni något att läsa så länge. Vi har 4 poäng nu och matchen slutade 26-15!! Nästa match är på lördag.


Den här tjejen fick under matchen ett mynt inkastat från läktaren vilket är både pinsamt och dåligt från arrangörerna. När hon fick frågan om det i paus vilan sa hon att det nästan träffade och drog iväg ett härligt smile som bevis på att det inte var så lyckat störningsmoment från publiken. En härlig tjej denna Bella Gulldén :)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar