lördag 8 december 2012

Så ska det låta Bella :)!!












Isabelle Gulldén har länge velat bli bäst i världen – nu har hon bestämt sig för att skaffa karaktären för att bli det.
– Efter OS kände jag att jag måste bli lite mer egoistisk och ta för mig.
Efter att Sverige vann sin första mästerskapsmedalj någonsin på damsidan, i EM 2010, pratade både spelare och ledare i landslaget om vikten av att upprepa framgången, att visa omvärlden att silvret inte var en enskild lyckoträff. Nu, två år senare, har Sverige ett misslyckat VM och OS bakom sig, åtta raka mästerskapsförluster och när EM i Serbien inleds i kväll skulle det på förhand vara en nästan lika stor skräll som 2010 om blågult tar en medalj – trots att de går in som regerande silvermedaljör.
– Det är svårt att sätta ord på OS. Vi hade haft ett år då det inte alls gått särskilt bra i någon match egentligen. På ett sätt kändes det som att vi inte var bättre, säger Isabelle Gulldén.
OS hade varit det långsiktiga målet i två år, så att åka ur turneringen med noll poäng tog hårt, trots att motståndet varit det tuffast möjliga.
– Vi hade lagt ner en hel sommar i den här bubblan och så kommer man dit och förlorar så många matcher och presterar inte ett skit… Då kan man gräva ner sig eller bestämma sig för att visa att du kan bättre, säger Bella.
Isabelle Gulldén är 23 år men ändå den i landslaget med tredje flest antal landskamper och hon är redan en av världens bästa playmakers. Tillsammans med Sveriges andra världsstjärna, Linnea Torstenson, fick hon hård kritik under OS för att hon inte klev fram och tog tag i det och ledde sitt lag när spelet inte fungerade.
Gulldén har själv inte sett en enda av OS-matcherna i efterhand men hon har analyserat sitt eget spel och tillsammans med mentorn Claes Hellgren kommit fram till vad som krävs för att ta nästa steg.
– Jag vill våga visa vägen, det är väl det sista. Jag vill vara en spelare, om vi ligger under med två, som kan vända det.
Är du den spelaren?
– Det hoppas jag. Det är det jag kämpar med. Jättemycket.
I andras ögon har hon setts som stjärnan som egentligen får så mycket plats hon vill men själv har hon inte velat ta mer utrymme än någon annan.
– Om man ser Bojana Popović… Det är klart att man alltid sätter laget först men – skjuter jag tre mål så har jag liksom sedan, "nu är det inte min tur". Det försöker jag få bort. Det är så himla svenskt. Jag kanske skulle ha flyttat utomlands tidigare, säger Isabelle Gulldén.
Efter att ha ägnat år åt att utveckla teknik, fysik och taktik, jobbar hon nu på att utveckla sin karaktär som handbollsspelare.
– Titta på de allra bästa i världen, det är inte så vänskapligt. Att låta någon ställa sig före i kön – varför ska jag göra det? Går jag på mål, går Linnea på mål, då kommer ju de andra också att göra det. Genom att vara bäst så tror jag vi utvecklar varandra och då blir det ju för lagets bästa. Innan chansade jag inte så mycket, gjorde jag fyra mål sköt jag fem skott, gjorde jag sex mål hade jag skjutit sju skott. Alla missar ju, jag måste skjuta mer och också kunna missa.
Att inte ta mer plats än andra gör det lättare att också smälta in och bli en i mängden när man misslyckas, men det är just det Bella bestämt sig för att hon inte vill.
– Det värsta som finns är att vara osynlig. Jag tror inte man utvecklas av det. Jag vill bli bäst i världen men jag kan inte säga det. När jag är på planen har jag inte respekt för någon men utanför kan jag inte säga att jag är bättre än dem. Det försöker jag lära mig.
Generationsväxlingen och förbundskaptensbytet efter OS har gjort att hon tar mer plats i gruppen.
– Jag har hållit mig ganska mycket i bakgrunden tidigare, mer sagt det jag vill säga på planen, men jag vill ju förmedla så att alla förstår. Nu är jag mer engagerad än innan och pratar mer, det är utvecklande för mig.
Precis som i OS inleds EM med en nyckelmatch mot Danmark. I OS-premiären lyckades Sverige bara göra 18 mål och Isabelle Gulldén tror att en mycket mer avslappnad inställning krävs den här gången.
– Den matchen kändes som på liv och död varje sekund, säger hon.
Lagen möttes i den sista matchen i Möbelringen cup förra helgen, 31–25 till Danmark innebar Sveriges tredje raka förlust i EM-genrepsturneringen.
– Även om vi förlorade med mycket känns det bra. Nu fick vi möta Danmarks alla olika försvarsspel och det finns mycket taktiskt att vinna i den matchen. När vi kollar mer klipp tror jag vi kan läsa sönder ganska mycket. Jag tror inte vi kommer att förlora den matchen.

Göteborgsposten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar